چگونه رپورتاژ آگهی بنویسیم؟

رپورتاژ آگهی ها، آگهیهای محلی هستند که فقط برای برآوردن یک هدف خاص در نظر گرفته میشوند و آن وادار کردن مخاطب به انجام اقدامات موردنظر است. رپورتاژ آگهیها میتوانند با برانگیختن مخاطب به اقداماتی نظیر دانلود کردن یک فایل پیدیاف، اشتراک در خبرنامه الکترونیکی، بازدید از یک فروشگاه یا خرید یک محصول مؤثر باشند. یک رپورتاژ آگهی تاثیرگذار توجه خواننده را به خود جلب میکند، او را به نتیجه منطقی رهنمون میشود و آنچه مورد نظر نویسنده است را با زبانی خاص به مخاطب خاطرنشان میکند و او را به مرحله بعدی هدایت میکند. این روش یک شیوه فراخوان به واکنش است. رپورتاژ آگهی بیشتر راوی یک داستان است و این ارتباطی به قالب یا رسانهای که در آن قرار داده میشود ندارد. به همین علت است که شباهت زیادی بین اجزای ضروری یک پست وبلاگی و یک رپورتاژ آگهی وجود دارد. با این حال موارد خاصی وجود دارند که باید به آنها توجه کرد. 15 مرحله بعدی چیست؟ رپورتاژ آگهی شما در یک مجله یا یک وبسایت قرار خواهد گرفت.

طراحی بخشهای مختلف آن مانند قالببندی، تکنیکهای چاپ و انتخاب ستون را بررسی کنید. به بخش ویراستاری و سرمقاله شامل سرفصلها، عکسها و زیر عنوانهای مقاله و نیز سطری که نام نویسنده را ذکر میکند دقت کنید. مهمتر از همه اینها، شما باید درک و شناختی از مخاطبان آن نشریه یا وبسایت داشته باشید. توجه کنید که برای این کار باید زمان بگذارید؛ این شناخت در مدتی کوتاه حاصل نمیشود. برای رپورتاژ آگهی در هر سایتی، با سبک و روش عناوین و تیترهای آن نشریه یا وبسایت خودتان را هماهنگ کنید. عناوین متعلق به بخشهای خبری: «دادگاه برلوسکونی را به خدمت در بخش اجتماعی محکوم کرد». جملات جذابی که کنجکاوی مخاطب را برمیانگیزانند: «چند ساعت از زندگی شما توسط آلودگی هوا به سرقت برده میشود؟ برای شروع نگارش رپورتاژ آگهی، شما باید چندین جمله اول از مقالات مختلف را مطالعه کنید. باید بدانید که نشریه یا وبسایت مورد نظر چطور خواننده را به سوی خود فرا میخواند.

آیا این مقالات با معرفی یک شخصیت آغاز میشوند؟ آیا توضیحات و توصیفات مقاله عمیق یا سطحی هستند؟ آیا آنها با توصیف یک مکان یا موقعیت آغاز میشوند؟ بر کدامیک از حواس پنجگانه بیشتر متمرکز میشوند؟ بینایی، لامسه یا شنیداری؟ آیا جملات ابتدای مقاله معمولا کوتاه و گیرا هستند یا طولانی و با جزئیات بیان میشوند؟ آیا نشریه یا وبسایت مورد نظر از قالبهای تولید محتوای متنی یکنواخت استفاده میکند یا از سطرهای بیقاعده که شبیه گفتگو و مکالمات بهنظر میآیند؟ آیا در تولید محتوا نوع زبان و بیان نشریه فرهیخته و پیچیده است یا کاملا ساده مینویسد؟ متنهای کوتاه را ترجیح میدهد یا متنهای طولانی را؟ رپورتاژ آگهی شما باید با تمام این موارد همخوانی داشته باشد و از آنها پیروی کند. مخاطب نشریه یا وبسایت موردنظر معمولا چه کسانی هستند؟ حتی مهمتر از آن، مخاطبان خواهان چه چیزهایی هستند؟ از نشریه مربوطه درباره آمار مخاطبان و نمودارهای روانشناختی خوانندگان اطلاعات کسب کنید.

برای مطالعه نظرات خوانندگان زمان اختصاص دهید. با یکی دو نفر از سردبیران و نویسندگان که میتوانند دانستهها و بینش خودشان را درباره خوانندگان خودشان با شما به اشتراک بگذارند صحبت کنید. ایمیلها را با چند خواننده در میان بگذارید و نظرشان را جویا شوید. درباره قوانین و سازوکار تبلیغات هر نشریه اطلاعات کسب کنید. محلی که اهالی وبسایت برای انتشار رپورتاژ آگهی درنظر میگیرند را بررسی کنید و در صورتی که مردد هستید حتما از صاحبان وبسایت بپرسید. مانند یک روزنامهنگار به رپورتاژ آگهی خود نگاه کنید. به جمعآوری اطلاعات و حقایق بپردازید و نقلقولهایی که میخواهید بیان کنید را گردآوری کنید. شخصیت مورد نظر خود را معرفی کنید، زندگی او را توصیف کنید و ذهن مخاطب را درگیر کنید. بهخاطر داشته باشید که یک داستان خوب داستانی است که دارای یک سیر پرپیچ و تاب باشد. به عبارت دیگر، مهارت داستانسرایی خود را به کار بگیرید. خواننده مورد نظر شما از چه چیزهایی آزرده شده است؟ چه چیزی میتواند او را آنچنان جذب کند که شب هنگام بیدار بماند؟

تبلیغات:

خیریه سمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا