فرمول سری نوشتن رپورتاژ آگهیهای موفق!

وقت عمل رسیده است! شما باید بدانید چه رپورتاژ آگهی منجر به فروش بیشتر میشود. بههرحال شما دارید برای انتشار آگهی تبلیغاتی خود هزینه صرف میکنید و اگر این مرحله (یعنی نوشتن رپورتاژ آگهی اصولی ) را بهخوبی ندانید، انگار که پولتان را دور ریختهاید. در این مقاله قرار است 11 راز نوشتن یک رپورتاژ آگهی خوب را برای شما بازگو کنیم. چگونه یک رپورتاژ آگهی خوب بنویسیم که افراد را مجذوب کند؟ چگونه خوانندگان بیشتری را به مشتری تبدیل کنیم؟ و در پایان یک نمونه رپورتاژ آگهی از مرد افسانهای دنیای تبلیغات دیوید اگیلوی را با هم بررسی میکنیم. در مقالات قبلی با تعریف رپورتاژ آشنا شدیم. این کاری است که وقتی شما در حال نوشتن یک متن رپورتاژ هستید نیز باید انجام دهید. شما نباید از همان ابتدای متن به تبلیغ محصولات یا خدمات خود بپردازید و مثل فروشندههای سمج رفتار کنید، بلکه باید بعد از جلب اعتماد مشتری در طول مقاله، پیشنهاد خود را صادقانه ارائه دهید. در این صورت احتمال بیشتری وجود دارد تا مشتری به جای مقاومت در برابر خرید به شما اعتماد کرده و با خیالی راحت اقدام به خرید کند.

نکته دیگر این است که وقتی تمرکز خود را بر روی تولید یک محتوای کاربردی متمرکز میکنید، احتمال بیشتری وجود دارد که مشتریان رپورتاژ شما را با هم به اشتراک بگذارند. فکر میکنید کسی این کار انجام نمیدهد؟ برایتان مثال میزنم؛ فرض کنید یک رپورتاژ در مورد پودر ماشین لباسشویی شامل 10 راه حل خانگی برای از بین بردن لکههای مقاوم به پاک شدن باشد! معمولاً مادرانی که بچههای بازیگوشی دارند با این مشکل روبهرو هستند. منتشر میشود، در کنار تعداد زیادی از محتواهای درجه یک و با ارزش قرار میگیرد به همین دلیل عنوان رپورتاژ باید درگیرکننده و جذاب باشد تا مانند یک قلاب خواننده را صید کرده و به درون خودش بکشد. درست مثل هر استراتژی فروش خوب دیگر، عنوان رپورتاژ شما باید با تحریک احساسات، کنجکاوی خواننده برای دانستن بیشتر را برانگیزد. هر چند در اینجا نویسنده سعی کرده با اضافه کردن قید ” آخرین ” کمی ارزش خبری را به این عنوان بدهد؛ اما خیلی مشخص است که این مقاله برای مشتریان نوشته شده نه خوانندگان.

در مقابل عنوانی مثل ” 9 پاک کننده لکه که احتمالاً کار خواهند کرد ( و یک پاک کننده دیگر که قطعا کار میکند) ” سریعاً توجه خوانندگان را جلب میکند و حتی ممکن است آنها خیلی سریع 9 مورد اول را رد کنند تا به آخر رپورتاژ برسند و ببینند نام آن یک پاک کننده آخر که قطعاً کار میکند، چیست؟ چیزی که در واقع همان محصول شرکت شماست! یک نویسنده رپورتاژ باید در مورد موضوعی که برای آن تبلیغ مینویسد، از دانش کافی برخوردار باشد، حتی اگر در آن زمینه تازهکار باشد. همچنین او باید تمام ویژگیهای یک محصول را بشناسد؛ حتی بد نیست با تعدادی از مصرفکنندگان مصاحبه کند تا بتواند متن قابل اطمینانتر و واقعیتری بنویسد. در طول تحقیقات باید به هر سوالی که به ذهنتان خطور کرد، جواب بدهید، حتی اگر آن سوالها “احمقانه” به نظر برسند. اگر سوالی برای شما پیش آمده، مطمئن باشید برای درصد زیادی از خوانندگان رپورتاژ شما هم پیش خواهد آمد.

پس جلوی بروز هر گونه شک و شبهای را بگیرید و سعی کنید با جواب دادن به تمام پرسشهای مشتری، اعتماد را به آنها تزریق کنید! به هر حال رپورتاژ شما قرار است در قالب یک محتوای متنی در سایت یا مجلهای منتشر شود. پس شما باید با سیاستهای تبلیغاتی رسانه موردنظرتان، مخاطبان و قالب گرافیکی و متنی آن آشنا باشید. ممکن است یک روزنامه از شما یک متن با استایل ویرایشی خودش بخواهد و شما باید آن را رعایت کنید تا به زیبایی بصری آن رسانه خدشهای وارد نشود. مثلاً مقالاتی که به صورت “لیستی” یا “راهنمای خرید” هستند بیشتر متناسب با فضای وب هستند تا روزنامه. هر رسانهای در موضوع انتشار رپورتاژ، سیاستهای متفاوتی دارد؛ مثلاً بسیاری از سایتها و مجلات خبری متعهد هستند که کلمه “رپورتاژ آگهی” یا “تبلیغات” را در بالای صفحه یا در عنوان داخل پرانتر قرار دهند. در ضمن یادتان نرود که رپورتاژ خود را در رسانهای منتشر کنید که مخاطبان آن با کسبوکار شما مرتبط باشند.

برای مثال انتشار رپورتاژ آگهی شرکت طراحی دکوراسیون در سایت مجله معماری، فیدبکی خیلی بهتری دارد تا انتشار آن در سایت خبری تکنولوژی. برای رپورتاژ خود از عکسهای جذاب اورجینال به همراه توضیحات در زیر آن (کپشن) استفاده کنید. این کار به رپورتاژ شما کمک میکند تا هر چه بیشتر به استایلهای استاندارد خبری شبیه شود و در نتیجه قابل اعتمادتر به نظر برسد. در برخی رپورتاژها، مشخص کردن این که کدام قسمت از مقاله توسط یک خبرنگار نوشته شده و کدام بخش توسط یک متخصص، میتواند به افزایش اعتبار رپورتاژ شما کمک کند؛ مخصوصاً اگر آن متخصص برای خوانندگان شناخته شده باشد. مثلاً فرض کنید قسمتی از یک رپورتاژ که راجع به محصولی برای تقویت حافظه است، توسط پرفسور مجید سمیعی جراح مغز و اعصاب مشهور بین المللی نوشته شده باشد! چقدر اعتبار آن رپورتاژ بالا میرود؟ حالا اصلاً مهم نیست که او چه گفته باشد، شاید آن نکته را خودمان هم بدانیم؛ اما اینکه چنین شخصی آن قسمت را نوشته است، اعتبار رپورتاژ ما را فوقالعاده بالا میبرد!

تبلیغات:

خیریه سمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا