سئو سایت چیست؟

با پیشرفت تکنولوژی در جامعه، امروزه افراد برای انجام دادن بیشتر کارهای خود (مثل خرید کردن، گرفتن ویزیت پزشک،گرفتن مشاوره از وکیل و …) از اینترنت استفاده می­کنند، باید به فکر آنلاین کردن کسب­ و کار خود باشید. شما محصولاتی برای فروش دارید! و اگر به دنبال تبلیغات وسیع باشید حتما باید بدانید که چه هزینه های زیادی را برای تبلیغ محصول و یا خدمات خود باید صرف کنید. و مهمتر از همه اینکه شما محدود هستید ! چرا ؟ چون در یک منطقه خاص میتوانید فعالیت کنید ! بعد از آن سایت شما سئو میشود و به صدر موتورهای جستجو همانند گول میآید و از سراسر کشور و حتی در کل دنیا برند و محصول شما توسط کاربران هدف دیده میشود . این یعنی فروش چندین برابر ! پس متوجه شدید که کار سئو چیست . چون سئو روشی است که با آن به مشتریان هدف خود دسترسی پیدا می کنیم، می توان سئو را روشی برای بازاریابی دانست. روشی که به آن بازاریابی درونگرا گفته می شود.

بازاریابی سئو یعنی شما با استفاده از روش ها و ترفندهای سئو سایت، از طریق موتورهای جستجو به مشتریان خود دسترسی پیدا کنید. برای اطلاعات بیشتر درباره اینکه بدانید بازاریابی یا مارکتینگ به چه معنی است، مقاله دیجیتال مارکتینگ چیست؟ را در سئو روز مطالعه کنید. بیاید مفهوم سئو را بیشتر باز کنیم. خزیدن یا crawling در سئو چیست؟ گوگل برای رتبه دادن به صفحات ابتدا باید آن ها را کشف کند. گوگل برای کشف صفحات از یک سری برنامه کامپیوتری به اسم خزنده crawler یا ربات استفاده می کند. این ربات ها برای شناسایی تغییرات صفحات قدیمی و کشف صفحات جدید، کل وب را میخزند. به این ربات ها یا خزنده ها، عنکبوت یا spider هم گفته می شود. فهرست بندی یا indexing در سئو چیست؟ اطلاعات صفحات شناسایی شده توسط ربات های گوگل سپس وارد چندین دیتابیس بسیار بزرگ گوگل شده و در آنجا بر اساس الگوریتم هایی طبقه بندی می شوند.

یک راه ساده برای اینکه بفهمید صفحه شما توسط گوگل ایندکس شده یا نه، وارد کردن عبارت site: در پشت آدرس صفحه مورد نظر و جستجوی آن در گوگل است. اگر نتیجه ای به شما نمایش داده شد، یعنی گوگل صفحه مورد نظر را ایندکس کرده. در غیر این صورت باید منتظر ربات گوگل بنشیند. الگوریتم در سئو چیست؟ گوگل (و دیگر موتورهای جستجو) از یک سری الگوریتم استفاده میکند. الگوریتم را مانند یک کامپیوتر یا ماشین حساب پیشرفته در نظر بگیرید که تعداد زیادی ورودی می گیرد و با یک سری فرمول، محاسبه می کند که یک صفحه چه کیفیتی دارد. سپس هر الگوریتم خروجی خود را وارد یک الگوریتم دیگر به نام الگوریتم هسته گوگل میکند و این الگوریتم تعیین می کند که هر صفحه چه رتبه بندی و رنکنیگی Ranking باید داشته باشد. این ورودی ها مواردی مانند محتوای صفحه، تیتر و عنوان صفحه، لینک های موجود در صفحه، رفتار کاربر داخل صفحه و … به این ورودی ها فاکتورهای سئو می گویند و از طریق ربات های گوگل در اختیار الگورتیم های گوگل قرار می گیرند.

برای رتبه گرفتن در صفحه جستجو باید حداکثر این فاکتورها نسبت به رقبای شما را داشته باشید. کار یک متخصص سئو این است که این فاکتورها را به گوگل بخوراند! میتوان این فاکتورها را در سه دسته عمومی قرار داد. ارتباط یا Relevancy در سئو چیست؟ هر صفحه برای اینکه رتبه بگیرد باید با عبارت جستجو شده مرتبط باشد. البته عبارت “عبارت جستجو شده” خیلی درست نیست. درواقع چیزی که درست است، انگیزه جستجو است. فرض کنید کاربر صندلی ماشین را جستجو میکند. گوگل باید به کاربر کدام یک از موارد را نشان دهد؟ گوگل بر اساس جستجوهای قبلی شما و دیگر کاربران، مکان و زمان جستجوی شما، و عبارت جستجو شده شما، حدس میزند که به دنبال کدام یک از موارد بالا هستید. درواقع گوگل انگیزه شما را حدس میزند. انگیزه شما میتواند خرید کالا باشد. یا تحقیق درباره کالایی خاص باشد، یا آیا به دنبال سایت خاصی می گردید. البته انگیزه های سرچ از این موارد هم بیشتر است.

غیر از انگیزه، گوگل به مکان شما هم نگاه می کند. گوگل می بیند که آیا شما در شیراز هستید، یا تهران یا نیویورک. بر این اساس ممکن است یک سری کسب و کارهای مرتبط با جستجوی شما را به صورت نقشه در صفحه جستجو نشان دهد. حتی جستجوهای قبلی شخص شما نیز ممکن است روی نشان دادن نتایج به شما تاثیر داشته باشد. گوگل برای اینکه بفهمد که صفحه شما مربوط به کدام انگیزه است به یک سری موارد نگاه می کند. چندتا از این موارد المان های درون صفحه هستند. عنوان یا تایتل صفحه، هدینگ های موجود در صفحه، متن داخل صفحه، لینک های موجود در صفحه، لینک هایی که از دیگر صفحات آن سایت یا دیگر سایت ها به این صفحه داده شده، تصاویر تگ آلت تصاویر. متن دور تصاویر و ویدئوها و… گوگل در این موارد به دنبال نشانههایی از انگیزه کاربر Search Intent از عبارت سرچ شده می گردد.

تبلیغات:

خیریه سمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا