رپورتاژ آگهی چیست؟

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد وقتی در حال مطالعه متن یا مقاله ای هستید مطالب جالب و وسوسه انگیزی درباره جدید ترین محصولات زیبایی یا محصولات تخفیف دار دیده باشید. این دسته از تبلیغات که احتمالا تبلیغاتی بودن آن ها از چشم شما پنهان مانده است یکی از روش های جذب مخاطب است که آن را اصطلاحا رپورتاژ آگهی یا رپورتاژ خبری می نامند. در زبان انگلیسی تبلیغات رپورتاژ را Advertorial می گویند. این کلمه ترکیبی از دو کلمه Advertisement و Editorial است که از لحاظ ماهیت تلفیقی از محتوای نوشتاری و تبلیغاتی است. در ایران از واژه فرانسوی Reportage یا رپورتاژ که به معنای گزارش است برای این روش تبلیغات استفاده می شود. اولین بار در سال 1946 رپورتاژ به صورت متن هایی کوتاه توسط نویسندگان نوشته و در ستونی از روزنامه ها و بخشی از مجلات چاپ میشد. پس از آشنایی بیشتر مردم با این روش تبلیغات زیرپوستی استفاده از آن در دهه 70 میلادی اوج گرفته و تا امروز شاهد استفاده روز افزون آن هستیم.

رپورتاژ به تبلیغاتی محتوا محور گفته می شود که به صورت دیجیتالی در رسانه های اینترنتی (انواع وب سایت ها)، روزنامه و برنامه های تلویزیونی برای مخاطبین هدف منتشر میشود. معمولا رپورتاژ آگهی برای معرفی محصولات یک شرکت بین مخاطبین رسانه ها و یا برای آشنایی هرچه بیشتر مخاطب با ویژگی های خدمات آن شرکت تهیه و منتشر می شود. به عنوان مثال تیزر یا تریلری از قسمت اکران نشده یک سریال، که در پایان آخرین قسمت منتشر شده از آن نمایش داده می شود، نوعی از رپورتاژ است. محتوای رپورتاژ شامل اطلاعاتی مختصر و کاربردی در قالب متن، تصویر، ویدئو و… با اهداف مختلف مثل جلب توجه کاربر، ترغیب وی به خرید و یا آشنایی با برند یا محصول جدید است. به طور مثال تبلیغاتی که به صورت یک نوار، زیر تصویر پخش یک برنامه تلویزیونی مشاهده می کنید نوعی از رپورتاژ است. انواع رپورتاژ به چند دسته تقسیم می شود؟ تبلیغات رپورتاژ به شکل های مختلفی انجام می شود و انواع آن بسیار زیاد است.

اما از موثر ترین و مهم ترین آن ها می توان به تبلیغات رسانه ای (رادیو یا تلویزیون)، تبلیغات نوشتاری (روزنامه ها و مجله ها) و تبلیغات اینترنتی (وب سایت ها و خبرنامه ها) اشاره کرد. معمول ترین شکل ثبت رپورتاژ آگهی در انواع رسانه ها به چه شکل است؟ رپورتاژ آگهی با چه هدفی نوشته می شود؟ بازاریابی آنلاین، برندسازی، معرفی و فروش محصول، جذب مخاطب، کسب بک لینک و افزایش رتبه وب سایت و بهبود وضعیت سئو از معمول ترین اهداف انتشار رپورتاژ آگهی است. رپورتاژ آگهی در ایران به واسطه مدل استفاده از بستر اینترنت بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. از بزرگ ترین برند های اینترنتی کشور مثل دیجی کالا، بامیلو، اسنپ، تپ سی، ایرانسل، همراه اول، سامسونگ، سونی و ال جی همه به نوعی از رپورتاژ آگهی استفاده می کنند. فرقی نمی کند برند ها خدماتی، فروشگاهی، خرده فروش یا سرویس دهند خدمات دیجیتال باشند. همه به شکل های مختلف در بسیاری از وب سایت های ایرانی رپورتاژ آگهی تهیه و منتشر می کنند.

نوشتن محتوای رپورتاژ آگهی را به چه کسی بسپاریم؟ متن رپورتاژ آگهی باید چگونه باشد؟ امروزه کاربران فضای مجازی به راحتی متن های تبلیغاتی را تشخیص می دهند و بدون کوچک ترین توجهی از آن ها عبور می کنند به همین دلیل نوع نگارش متن رپورتاژ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. قانع کننده، سرگرم کننده، جالب، کاربردی و هدفمند بودن از ضروری ترین و مهم ترین مواردی است که در نگارش متن رپورتاژ باید به آن ها توجه داشت. چطور یک رپورتاژ آگهی موثر بنویسیم؟ متن رپورتاژتان همان طور که گفتیم باید دربردارنده اطلاعات مفید و کاربردی باشد تا در کم ترین محتوای ممکن هدف و مقصود را به مخاطب منتقل کند. عنوانی جذاب، وسوسه بر انگیز و تاثیرگذار بنویسید زیرا عنوان متن اولین چیزی است که کاربر با آن روبرو می شود به همین دلیل باید طوری باشد که کاربر برای خواندن ادامه متن کنجکاو شود. عنوان سئو مهم است چون در گوگل هم دیده می شود. محتوای کوتاه (آنقدر کوتاه که حتی به اصل موضوع نرسیده باشد) و خیلی بلند (آنقدر بلند که کاربر را خسته کند) جایی در رپورتاژ آگهی ندارند.

تبلیغات:

خیریه سمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا